De bouw is bij uitstek een plek waar veel partijen samen komen. Bouwcombinaties, leveranciers, onderaannemers moeten in wisselende samenstellingen gezamenlijk werk leveren. Het gebruiken van andermans bouwplaats infrastructuur is aan de orde van dag. Daarom is het uniformeren van onderdelen in het energiesysteem op de bouw een vereiste om veiligheid en flexibiliteit op termijn te blijven waarborgen. ENI zet zich daarom in voor standaardisatie en uitwisselbaarheid op het gebied van energie installaties.
Om inzicht te geven in de meest voorkomende, algemene risico's en mitigatiemaatregelen met betrekking tot emissievrij bouwmaterieel is dit risicoregister opgesteld. Het is vooral bedoeld als naslagwerk en disussiedocument. Wanneer emissieloze machines ingezet worden op een project moeten de risico's alsnog projectspecifiek beoordeeld worden. Dit document kan als basis daarvoor dienen.
Een emissieloze bouwplaats heeft nogal wat voeten in de aarde. Als je dit voor het eerst doet, dan is het handig om een houvast te hebben, een draaiboek. Dit document is bedoeld om dit draaiboek te geven. ENI heeft onder elkaar gezet welke afwegingen gemaakt moeten worden en een aantal handige tools en hulpmiddelen die daarbij helpen.
With this paper, we want to disseminate the experiences and insights that have been produced in the last two years to help parties in other countries to learn from those ZE pioneers. We specifically address the OEM manufacturer community, electricity utilities companies and public purchasers of construction works to take those valuable real-life insights on board.
De emissieloze bouwplaats kent straks meer energiedragers dan vandaag de dag (diesel). Naast batterijen zal er ongetwijfeld ook een rol weggelegd zijn voor waterstof. Maar wat is vandaag de dag de stand van zaken rondom H2? Deze vraag is door Summit Engineering in het voorjaar van 2022 uitgezocht en voor ENI onder elkaar gezet.
Een emissieloze machine op zichzelf werkt niet. Deze machine heeft, net als een mét verbrandingsmotor, energie nodig. Maar hoeveel is er nodig en uit welke bronnen kan deze energie komen? Deze vragen kunnen beantwoord worden met behulp van de ENI-tool "Energiekeuzehulp".
Binnen ENI is een lijst met aanbevelingen voor minimale standaarden opgesteld op het gebied van veiligheid en duurzaamheid bij het ombouwen van bouwmachines.
In deze animatie leggen wij het hoe en waarom van de ZE energiemix op de bouwplaats uit.
Waarom een TCO tool? Emissieloze bouwmachines zijn niet alleen beter voor het klimaat, en ook stikstof en fijnstof reductie maken de voordelen boven conventionele machines niet compleet. Er is een hele rits aan voordelen die werken met emissieloze bouwmachines voor de hele samenleving heeft. Maar ook bedrijfseconomisch kan een emissieloze machine al voordeliger zijn dan een conventionele machine. Hoe het voor een individuele machine uitpakt kan met behulp van de ENI TCO tool inzichtelijk worden gemaakt.
De eerste stappen zijn gezet richting de emissieloze bouwplaats. Het 'echte werk' gaat nu pas beginnen. Onze doelen en ambities hebben we vertaald naar concrete speerpunten. Op die onderwerpen zetten we vol in.
In deze animatievideo leggen wij uit wat het doel van ENI is en welke partijen hier allemaal bij betrokken zijn.
Wij bundelden de 15 meest gestelde vragen over hoe opdrachtgevers, bijvoorbeeld bij aanbestedingen, kunnen sturen op emissiereductie. Dit stuk is in april 2021 geschreven, we werken aan een update in 2023.
Voor 2021 hebben we een overzicht gemaakt met de ambities, de doelen en de resultaten van ENI.
ENI heeft een white paper opgesteld, om duidelijk te maken welke vraagstukken op dit moment onderdeel zijn van de transitie-agenda zodat we samen succesvol op weg gaan naar emissieloze bouwplaatsen.