Els Otterman is al zeven jaar dagelijks bestuurslid bij hoogheemraadschap De Stichtse
Rijnlanden. Met het project Sterke Lekdijk heeft De Stichtse Rijnlanden een grote impuls gegeven aan emissieloos werken. Als keynote spreker op het kennisevent van 3 juli neemt ze ons mee in de uitdagingen en lessen van het project.
‘Als portefeuillehouder waterveiligheid ben ik sinds zeven jaar verantwoordelijk voor dijkversterkingen in ons gebied’, vertelt Els. ‘De Sterke Lekdijk is een programma van meerdere dijkversterkingsprojecten binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Het gaat om een traject van 55 kilometer tussen Amerongen en Schoonhoven. Doordat we deze dijk versterken, blijft een groot deel van Midden- en West-Nederland ook in de toekomst beschermd tegen overstromingen.’
No brainer
Dat duurzaamheid vanaf het begin een belangrijk thema was vindt Els een no brainer. ‘Ik moet denken aan een quote van Loesje: ‘Het is gewoon lekkerder dweilen als je weet dat ondertussen tenminste iemand probeert de kraan te repareren’. Zo is het ook voor ons. We willen overstromingen voorkomen, maar dat doen we door dijken te bouwen en daarbij broeikasgassen uit te stoten die de klimaatverandering en het risico op overstromingen vergroten. Dat is natuurlijk tegenstrijdig. Door veel aandacht te besteden aan duurzaamheid, minimaliseren we de uitstoot van CO2 en stikstof.’
Het kan gewoon
Het idee om het project Sterke Lekdijk emissieloos uit te voeren ontstond onder meer dankzij een HDSR-medewerker die heel wat jaren terug in Noorwegen had gewerkt aan de bouw van een tunnel. ‘Dat ging toen allemaal al emissieloos’, vertelt Els. ‘Bij aanvang van het project Sterke Lekdijk was duurzaamheid een belangrijke ambitie die we als bestuur aan het programmateam hadden meegegeven. Zo kwamen mijn collega’s op het idee om te proberen ook bij onze dijkversterking te gaan werken met emissieloos materieel. Omdat emissieloos werken hier in Nederland toen nog helemaal niet gebruikelijk was, deden we bij de aanbesteding een marktconsultatie en hebben we uitgevraagd of en hoe we de dijk emissieloos konden versterken.’
Of tóch niet zo ‘gewoon’?
Els: ‘De aannemers die meededen aan de aanbesteding waren enthousiast en geïnspireerd. Ze gingen de uitdaging aan en zo is destijds ook het Emissieloos Netwerk Infra ontstaan. Dit was hard nodig, want emissieloos werken bleek ingewikkelder dan gedacht, terwijl netcongestie toen nog niet eens in beeld was. Onze doelstelling van honderd procent emissieloos hebben we uiteindelijk moeten bijstellen naar veertig procent emissieloos, maar we zijn toch heel trots op de stappen die we zetten. Emissieloos werken brengt veel uitdagingen met zich mee en het is voorlopig ook zeker niet goedkoper, maar we leren met elkaar en nemen alle opgedane kennis ook weer mee naar volgende projecten.’
Materieelpool
Een andere positieve uitkomst van het project Sterke Lekdijk vindt Els de materieelpool die ontstaat. ‘Emissieloos materieel van de ene aannemer wordt ook ingezet op trajecten die een andere aannemer uitvoert. Emissieloos materieel is nog niet standaard voldoende beschikbaar, dus het is belangrijk om het materiaal dat er al wel is samen zoveel mogelijk rendabel te maken. Dat is een win-win voor aannemers, opdrachtgevers en het milieu.’