Interview met Jeroen Gijzen van DEME

09-10-2024

In deze editie van 'Leden aan het woord' gingen we in gesprek met Jeroen Gijzen van DEME Environmental Nederland. 

"Omdat we onderdeel zijn van de internationale DEME Group hebben we toegang tot prachtige projecten, materieel én de mensen die het verschil willen maken. Die voorsprong gebruiken we om ons te blijven ontwikkelen, maar ook om te werken aan een schonere toekomst. Door duurzaam om te gaan met onze omgeving én met elkaar."

Stel jezelf en jullie bedrijf voor
Ik ben Jeroen Gijzen, momenteel QHSE-manager, en alweer 22 jaar werkzaam bij DEME Environmental Nederland (voorheen De Vries & van de Wiel).

DEME Environmental Nederland is een landelijk opererend aannemingsbedrijf dat complexe werken maatschappelijk verantwoord en duurzaam uitvoert. De kernactiviteiten zijn: Waterbouw, Milieutechniek, Sanering en Zandexploitatie. 

In het kader van duurzaamheid is DEME Environmental actief bezig om haar ecologische voetafdruk – milieubelasting – te verkleinen. In dat kader worden onder andere onze emissies en brandstofverbruik verminderd.  

DEME Environmental Nederland biedt een volledig scala aan ondersteunende activiteiten. Alle stadia binnen een projectbehandeling zijn daarin meegenomen: ontwerp- en conceptfase, uitvoering en nazorg. DEME Environmental Nederland garandeert een multidisciplinaire aanpak gericht op de eisen van het project. Er worden oplossingen uitgewerkt die zowel kostenefficiënt zijn, als resultaat naar het leefmilieu garanderen. Ons doel is om een win-winsituatie voor beide partijen te creëren met respect voor elkaars doelstellingen en belangen. 

Omdat we onderdeel zijn van de internationale DEME Group hebben we toegang tot prachtige projecten, materieel én de mensen die het verschil willen maken. Die voorsprong gebruiken we om ons te blijven ontwikkelen, maar ook om te werken aan een schonere toekomst. Door duurzaam om te gaan met onze omgeving én met elkaar. 

De DEME Group is een wereldleider op het gespecialiseerde gebied van baggeren en landaanwinning, oplossingen voor de offshore-energiemarkt, milieu- en infra-maritieme werken.

Sinds wanneer zijn jullie lid van ENI en waarom zijn jullie lid geworden?
Wij zijn een van de initiatiefnemers van ENI en zijn dan ook al vanaf het begin lid. Het initiatief kwam voort uit een project van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden die in een aanbestedingstraject marktpartijen had uitgedaagd om een dijkversterking emissieloos uit te voeren.

Waar staan jullie op dit moment qua emissieloos bouwen? Licht een mooi project uit. 
Als je zowel onze eigen roadmap als de SEB-roadmap bekijkt, liggen wij op koers wat betreft de transitie naar emissieloos grondverzet materieel. Wij hebben meerdere emissieloze grondverzetmachines en die worden ingezet daar waar nodig (stikstof) en/of daar waar gewaardeerd (meerkosten) door de opdrachtgever. 

De Dijkversterking Gorinchem – Waardenburg (GoWa) is daar een mooi voorbeeld van. Daar zetten wij samen met onze projectpartners emissieloos materieel in. Bij die dijkversterking was er, ten tijde van de aanbesteding en projectvoorbereiding, nog geen aandacht voor de inzet van emissieloos materieel, maar er was wel budget voor het gebruik van HVO. In samenspraak met de alliantiepartners is, na de start van de werkzaamheden, besloten om het ‘HVO-budget’ te gebruiken voor de inzet van emissieloos materieel. Deze keuze is vooral gemaakt om vroegtijdig kennis en ervaring op te doen wat betreft de inzet van emissieloos materieel. Alle alliantiepartners (inclusief opdrachtgever) zagen hier de meerwaarde van in. 

Waar lopen jullie nog tegenaan als het om emissieloos bouwen gaat?
Laadinfra en energielogistiek zijn in de transitie op dit moment de grootste aandachtspunten. Dit gaat dan om zowel het verkrijgen van voldoende ‘stroompunten’ als het transport van de energie(dragers) naar de materieelstukken en de bijbehorende kosten.

Wat heeft ENI tot nu toe voor jullie kunnen betekenen hierin?  
Naast het in beeld brengen van deze bijkomende uitdaging, ook zeker het onder de aandacht brengen bij de opdrachtgevers en beleidsmakers. Ik denk dat de kennisdeling tussen de verschillende ENI-leden, zeker aan het begin van de transitie, het belangrijkste is.

Hebben jullie nog tips waar we mee aan de slag kunnen gaan de komende tijd? 
Op dit moment zie je dat de opdrachtgevers allemaal anders omgaan met de SEB-roadmap. Dit resulteert in grote verschillen in ambitie, aanpak en waardering in de projecten. Los daarvan kun je je afvragen of de SEB-roadmap uitdagend genoeg is. De wijze waarop de opdrachtgevers hier mee omgaan, verdient nog wel wat aandacht (ambitie, wijze van opnemen in tenders, waardering, etc..). 

Wat kunnen jullie voor andere ENI-leden betekenen?  
Het delen van de opgedane kennis en ervaring, zowel vanuit de projecten als binnen de verschillende ENI-activiteiten zoals de kerngroep en werkgroepen: daar doen wij actief aan mee. Daarnaast ligt bij ons ook de koppeling met de Vereniging van Waterbouwers, waar ik lid ben van de kerngroep Duurzaamheid.

Het is 2026... Waar staan we als Nederland m.b.t. emissieloos bouwen?
Ik hoop dat het ons, als ENI, gelukt is om ons overbodig te maken. Maar ik ben bang dat wij hier, als het gaat om de noodzakelijke voorwaarden bij de inzet van emissieloos materieel, zijnde laadinfra en energielogistiek, nog wel een behoorlijke kluif aan hebben.  

Deel dit nieuwsbericht

« Terug naar overzicht

ENI leden aan het woord

Emissieloos Netwerk Infra maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK