Nieuws

Terugblik: ENI live kennissessie bij VDL

16-01-2024

Themadag: Opschaling in zero emissie
Op 18 december hadden we een geslaagde ENI-bijeenkomst met als thema ‘opschaling in zero emissie’. Hiervoor waren we te gast bij VDL Special Vehicles in Eindhoven. Na een interessante presentatie en een demonstratie van emissieloos materieel, haalden we in twee workshops volop inspiratie op voor 2024.

We mochten maar liefst 45 ENI-leden vanuit 27 aangesloten bedrijven en organisaties
verwelkomen. Duidelijk was dat het thema leeft onder de leden.

Stefan Daamen en Emile Keuter van ENI verwelkomden alle gasten, waarna we meteen in twee groepen uiteengingen. In de grote hallen van VDL stonden onder andere elektrische walsen en een elektrische vrachtwagen. Hier kregen we uitleg over de ombouw van materieel door VDL in samenwerking met Green Road Logistics. Aan de andere kant van het pand, kregen we in een indrukwekkend futuristische hal meer te zien, horen en ervaren van het werk van VDL.

Opgebouwde ervaring
In hun presentatie over VDL Special Vehicles vertellen Laurens Werdmölder en Hans Bekkers over de ervaring van VDL met emissieloos materieel. Veel van die kennis en ervaring heeft VDL opgedaan in de ontwikkeling van elektrische stadsbussen, maar inmiddels is VDL ook gespecialiseerd in de ombouw van gemotoriseerd materieel. De opgedane ervaring van de afgelopen tien jaar draagt bij aan hun visie op wat er nodig is om tot meer opschaling van de productie van emissieloos bouwmaterieel te komen. Bijvoorbeeld interoperabiliteit van laadapparatuur, het trainen van mensen die het materieel besturen en schoonmaken en samenwerken. ‘En van samenwerken is ENI
een goed voorbeeld’, aldus Hans.



Workshops
Omdat deze dag inderdaad in het teken stond van samenwerken en samen nadenken over focuspunten voor volgend jaar, verzamelden we in tweemaal twee sessies een flinke lijst van speerpunten.

Workshop ‘Beschikbaarheid elektrisch materieel’
In deze workshop, gefaciliteerd door Edwin Lokkerbol en Stefan Daamen, kwamen onder meer de volgende wensen naar voren:

  • Het moet inzichtelijk zijn welke materieelstukken elektrisch al beschikbaar zijn.
  • De ‘ontwikkelcapaciteit’ verdelen onder ombouwers. Dus meer afstemming in wie wat ombouwt. Laadschop, graafmachine, asfaltspreidmachine, etc.
  • Een planning t.a.v. het elektrische materieel dat de komende jaren beschikbaar komt (2024/2025).
  • Ombouw en opschaling samen met OEM’s.
  • Samenwerking bij batterijsystemen (volume vergroten), goede communicatieprotocollen.
  • Instellen van een ENI-norm (voor emissieloze systemen), veiligheid en laadprotocollen. Voortzetten wat we twee jaar geleden hebben geïnitieerd en zorgen dat dit de landelijke/ Europese norm wordt.
  • DE SEB-roadmap is niet ambitieus genoeg, uitdragen dat het sneller kan.
  • Decentrale energievoorziening op de bouwplaats.
  • Veiligheid op de bouwplaats (rapport Komat en TNO).
     


 

Workshop ‘Laadinfrastructuur en connectiviteit’
In deze workshop kwamen Emile Keuter en Gerard van der Veer samen met de aanwezigen tot onder andere de volgende wensen:

  • Laadprotocollen (standaard).
  • Eén stekker i.p.v. vijf à zes.
  • De huidige ad-hoc projectoplossingen ontwikkelen naar structurele laadinfra-oplossingen.
  • In kaart brengen wat er aan laadinfra mogelijk is binnen de huidige netcongestie.
  • Overzicht van mobiele werktuigen of ZE-trucks i.v.m. laadinfrastructuur.
  • Een centraal overzicht van trucklaadpunten.
  • Meer in contact komen met de omgevingsdiensten en veiligheidsregio’s om standaardisatie in veiligheidsmaatregelen te krijgen. Zowel voor H2 als voor batterijen.
  • ENI zich laten uitspreken over het leveren van ‘reddingkaarten’ door leveranciers van ZE-machines.
  • Gelaagdheid in regelgeving in kaart brengen en de rol van ENI daarin benoemen.
  • Laadinfra moet al in project voorbereidingsfase in beeld zijn. Dit mag geen projectuitdaging zijn, maar een conditionele voorwaarde (om het project te kunnen starten).
     



De komende tijd gaan we aan de slag met deze oogst. We kijken uit naar dit nieuwe jaar en zoals Jolande Kors van Heijmans zo treffend in haar slotwoord van de dag zei: ‘Het ENI-kernteam gaat aan de slag met de opbrengsten van vandaag, maar ENI is groter dan alleen het kernteam. Wij zijn met zijn allen ENI.’ En zo is dat. Op naar meer opschaling in zero emissie in dit nieuwe jaar!
 

Deel dit nieuwsbericht

« Terug naar overzicht

Emissieloos Netwerk Infra maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK