Gezamenlijke inkoop emissieloze bouwmachines - tot 18 dec 2021 inschrijven

26-10-2021

Om in 2026 betaalbare emissieloze bouwmachines op grote schaal in te kunnen zetten moet nog veel gebeuren. Zwaar bouwmaterieel is nog niet ‘af fabriek’ te koop, maar de fabrikanten die via hun importeurs binnen ENI vertegenwoordigd zijn, werken hard aan de eerste kleine series. SMT (importeur Volvo), Van der Spek (importeur Hyundai) en H2Trac (producent emissieloze tractor) hebben intekenlijsten geopend om de machineprijs te beperken, door gezamenlijke bestellingen. Tot 18 december 2021 kunnen geïnteresseerden – ook buiten ENI – zich inschrijven om mee te doen. Deze unieke samenwerking maakt duidelijk dat de ‘ecosysteem benadering’ van ENI daadwerkelijk tot versnelling in de energietransitie in de bouw leidt.

Gezamenlijke inkoop emissieloze bouwmachines ENI versnelt de energietransitie

26-10-2021

Om in 2026 betaalbare emissieloze bouwmachines op grote schaal in te kunnen zetten moet nog veel gebeuren. Zwaar bouwmaterieel is nog niet ‘af fabriek’ te koop, maar de fabrikanten die via hun importeurs binnen ENI vertegenwoordigd zijn, werken hard aan de eerste kleine series. SMT (importeur Volvo), Van der Spek (importeur Hyundai) en H2Trac (producent emissieloze tractor) hebben intekenlijsten geopend om de machineprijs te beperken, door gezamenlijke bestellingen. Tot 18 december 2021 kunnen geïnteresseerden – ook buiten ENI – zich inschrijven om mee te doen. Deze unieke samenwerking maakt duidelijk dat de ‘ecosysteem benadering’ van ENI daadwerkelijk tot versnelling in de energietransitie in de bouw leidt.

 

Noodzaak van emissieloos materieel

De Stikstofproblematiek, het Schone Lucht Akkoord en de Klimaatdoelstellingen vragen allen om emissieloze machines.  Klein materieel is reeds beschikbaar. Maar machines vanaf 125 kW/20 ton krijgen, vanwege de beperkte Nederlandse afzetmarkt, weinig aandacht van de internationale producenten. Van de ca 55.000 zware bouwmachines in Nederland zijn er nog geen 100 emissieloos, ofwel 0,2% (exacte cijfers zijn niet bekend).

 

Kosten verlagen door gezamenlijke ontwikkeling

Diverse aannemers laten momenteel bouwmachines elektrificeren, door importeurs, ombouwers of in eigen regie. De noodzakelijke (hoge) ontwikkelkosten komen daarbij ten laste van de eerste vernieuwde machine. Hierdoor is deze aanpak relatief duur, zonder dat deze leidt tot seriematige oplossingen. Maar door de gezamenlijke aanpak, met de intekenlijsten van SMT en Van der Spek worden de ontwikkelkosten verspreid over kleine series. Met meer inschrijvers dalen dus de kosten per machine. Deze vorm van samenwerking is, voor zover bekend uniek in Nederland en versnelt de energietransitie in de bouw.  

 

Over de partners:

SMT:

SMT Netherlands B.V. is als importeur en distributeur van de merken Volvo CE en SENNEBOGEN Maschinen zeer nauw betrokken bij de doelstellingen van onze klanten in hun ambitie versneld te kunnen werken met emissieloze machines. Dit allemaal in afwachting van de oplossingen waarmee fabrikanten zullen komen. Deze zogenaamde OEM oplossingen komen echter niet snel genoeg voor Nederland waar problemen van te hoge CO2 en stikstof uitstoot schreeuwen om versnelling. Als toonaangevende en innovatieve leverancier wil SMT hier graag aan bijdragen door in Nederland een aantal machines lokaal te ontwikkelen.   

Door SMT zijn intekenlijsten geopend voor Volvo Shovels van het type L90H en L110H/L120H. SMT heeft zich tevens gecommitteerd om van elk type zelf ook machines aan te schaffen voor haar verhuurvloot. De doelstelling is dat de machines een tenminste 8 uur per dag ingezet kunnen worden middels verwisselbare accu-pakketten. Daarnaast wil SMT dat de machines een gelijke comfort en prestaties zullen leveren als de oorspronkelijke dieselvarianten. Aan zaken als veiligheid en inzetbaarheid mogen geen concessies worden gedaan.

Interesse kan kenbaar worden gemaakt via info.nl@smt.network.

Van der Spek:

Van der Spek wil actief deelgenoot zijn van de transitie naar niet-fossiele brandstoffen en ziet de noodzaak hiervan in. Daarom is samen met GMB het initiatief gestart een rups Hyundai graafmachine om te bouwen naar een elektrische machine juist ook om de fabriek de noodzaak hiervan in te laten zien en ook fabrieken te bewegen deel te nemen aan dit proces. De eerste machine, een Hyundai HX 260 ALE draait inmiddels naar tevredenheid.

Door Van der Spek zijn intekenlijsten geopend voor de Hyundai rupsgraafmachine HX 260 ALE en de mobiele kraan HW 140 A, beide machines gaan gegarandeerd 8 uur draaien op 1 volle lading. De accupakketten zijn uitwisselbaar. De machines worden in samenwerking met UMS omgebouwd.

Interesse kan kenbaar worden gemaakt via Jan.Nolles@vanderspek.nl

H2Trac:

Naast de intekenlijsten voor de ombouwmachines heeft een ander ENI-lid een emissieloze tractor in productie genomen. H2Trac bouwt volledig elektrisch aangedreven tractoren die qua energievoorziening kunnen worden geleverd in zowel een emissieloze waterstof of batterij variant. De EOX-175 is een tractor in de categorie 175pk. Naast de gewone functionaliteit van een standaard tractor beschikt de EOX over een unieke spoorbreedte verstelling, zeer ruime cabine en volledig elektrische aandrijflijn.

Door H2Trac is een intekenlijst geopend voor hun eigen emissieloze tractor. Het gaat hierbij om de EOX-175 die te leveren is in de varianten:

  1. Volledig waterstof, met een capaciteit van respectievelijk 15 - 30 kg waterstof, hetgeen overeen komt met werkduur van 4-8 uur afhankelijk van gevraagde vermogen;
  2. Uitgebreid batterijpakket tot 250 kWh, hetgeen overeenkomt met werkduur van 4-8 uur afhankelijk van gevraagde vermogen;

 

Interesse kan kenbaar worden gemaakt via email aan paulvanham@h2trac.com.

Voor verdere informatie stuurt u een email aan info@h2trac.nl of kijk op onze website www.e-ox.nl

Over ENI:

Emissieloos Netwerk Infra (ENI) heeft als doel om Zero emissie bouwmaterieel in 2026 mogelijk te maken. Op de website van ENI (emissieloosnetwerkinfra.nl)  leest u hier alles over.

Enkele standpunten van ENI uitgelicht:

  • ENI kiest voor een focus op zware bouwmachines en de bijhorende energievoorziening. Maar ENI onderkent ook de noodzaak om in ontwerp, materiaalkeuze en planning toe te werken naar minder energiebehoefte op de bouw. Het emissieloos maken van bouwmachines is slechts één onderdeel van de energietransitie.
  • Emissiearme brandstoffen en motoren zijn geen alternatief voor emissieloos werken. In het beste geval zijn het tussentijdse noodoplossingen, in het slechtste geval geeft het aanleiding tot uitstel van de noodzakelijke energietransitie in de bouw. Alleen al de elektrificatie van bouwmachines halveert de energiebehoefte voor hetzelfde werk.
  • ENI zet zich vanzelfsprekend in voor de productie en gebruik van emissieloos geproduceerde elektriciteit en energiedragers zoals waterstof.
  • ENI staat voor veilige ombouw. Daarom lanceren wij binnenkort een lijst met minimale standaards waaraan omgebouwde machines horen te voldoen. Deze minimum standaard is in nauwe samenwerking tussen de ombouwers, aannemers en onze kennispartner HAN opgesteld.

Deel dit nieuwsbericht

« Terug naar overzicht

Emissieloos Netwerk Infra maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK